Tuesday, April 13, 2010

Paprik Campur

Rasa kurang syiok coz quality pics yang post dlm blog x seberapa. Tetibe rasa nk beli camera. A few hundred should be ok kot (cheapskate that I am). Kan best klu dapat hadiah camera. Hehe..

Last night, after quite a while, I became the chief cook + kuli & bukan penolong aje. Skali skala suka juga penat sorang-sorang (sebab bebas nk letak apa, potong cincai boncai, nada nada..) but most of the time i.e. malas suka jadi penolong je. Lg best beli terus. Haha.. Tp klu hari-hari beli buntu gak. & x bagus utk kesihatan wallet.

Last night's menu: Paprik campur + telor dadar (4-5 persons)

Surf internet kejap & print resipi (dah lupa nampak sangat lama tak masak)

Resipi yang dah diubahsuai ikut bantai

Bahan-bahan:

1. 5 ulas bawang merah (ditumbuk)
2. 2 ulas bawang putih (ditumbuk)
3. 1/2 inci halia (ditumbuk)
4. 7 biji cili api (ditumbuk) - dah pedas ni
5. cili kering (dikisar)
6. 1 biji bawang besar (dipotong)
7. sos tiram, sos tomato, sos cili, kicap manis
8. 2 batang serai (diketuk)
9. 3 kembar daun limau purut
10. air limau kasturi / air asam jawa (pakai asam jawa sebab limau takde - Che CT bakal adik ipar suggest)
11. Udang
12. Daging yang dihiris
13. Sayur - jagung, brocolli, carrot
14. Air
15. Garam
Cara-cara:

1. Goreng daging & keluarkan
2. Guna minyak yang sama, tumis bahan 1-5
3. Bila sudah agak garing, masukkan bawang besar tadi
4. Masukkan udang
5. Sedikit sahaja air supaya bwg tak hangus
6. Bila udang nampak agak masak, masukkan sos-sos & kicap
7. Sedikit air lagi (ikut suka nak kuah pekat macam mana)
8. Masukkan carrot, serai, daun limau purut & air asam
9. Garam secukup rasa
10. Masukkan sayur-sayuran lain

So far, this is my most 'menjadi' paprik. Macam ni la orang jarang masak. Baru masak cket rasa seronok. Hua hua..

7 comments:

nursarah said...

housemate saya suka sangat masakkan paprik campur ni. saya tukang ngap je. hikhik..=)

Solehah said...

wah..nampak samar2 tu dah dpt rasa sedap..

Farhana Abd Razak said...

Nursarah: Menu yg simple mmg digemari tukang masak. Save time, save energy. Hehe.. =)

Solehah: TQ TQ.. x lama lagi solehah plak blogging psl resipi. Maklum la nnt ada org utk dipaksa mkn mcm I buat skunk. Ehemmm ehemmm

Emmelly Hanafi said...

huhu..cedap2...leh aku try buat nanti..huhu..tp cam agak renyah gak ar utk org pemalas cam aku..kui kui..

solehah x lama lg blog dia confirm byk menu2 extravaganza...

Farhana Abd Razak said...

Belum cube belum tau renyah ke x..

Hehe.. wait & see (menu extravaganza solehah)

HW said...

Wow! Menariks! :)

-Wahida-

Farhana Abd Razak said...

TQ Wahida..

 
design by Exotic Mommie Illustraion By DaPina